Po licznych pytaniach i po udzieleniu wyjaśnień przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską, publikujemy aktualizację do naszego wcześniejszego artykułu: Od 2026 r. niższe limity podatkowe dla samochodów firmowych – co to oznacza dla przedsiębiorców?
W ostatnim czasie Ministerstwo Finansów opublikowało stanowisko w sprawie zmian w rozliczaniu samochodów firmowych od 2026 roku. W odpowiedzi na interpelację poselską nr 12100 resort szczegółowo wyjaśnił, jak będą stosowane nowe limity podatkowe dla samochodów użytkowanych na podstawie leasingu, najmu lub dzierżawy.
Zmiany wynikają z ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Nowe przepisy uzależniają wysokość kosztów podatkowych od poziomu emisji CO₂ danego pojazdu.
Nowe limity amortyzacji i kosztów leasingu od 2026 roku
Przypominamy, że zgodnie z nowymi zasadami, od 1 stycznia 2026 r. limit odpisów amortyzacyjnych oraz wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu będzie zależeć od emisji CO₂:
225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe,
150 000 zł – samochody o emisji CO₂ poniżej 50 g/km,
100 000 zł – pozostałe samochody spalinowe.
Analogiczne limity będą obowiązywać również w przypadku opłat z tytułu leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Leasing i najem zawarte przed 2026 r. – czy zachowają stare limity?
Wielu przedsiębiorców zastanawiało się, czy umowy leasingu operacyjnego zawarte przed 2026 rokiem będą mogły korzystać z dotychczasowych limitów podatkowych.
Ministerstwo Finansów odpowiedziało jednoznacznie:
„Nowe limity znajdą zastosowanie nawet, jeżeli takie umowy zostały zawarte przed tym dniem.”
Oznacza to, że od 1 stycznia 2026 r. wszystkie umowy leasingu, najmu i dzierżawy, bez względu na datę ich podpisania, będą rozliczane według nowych, niższych limitów.
Brak okresu przejściowego i przepisów osłonowych
Resort finansów wyraźnie stwierdził, że nie planuje wprowadzenia przepisów przejściowych ani osłonowych.
Dotychczasowe limity będą obowiązywać jedynie dla samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do końca 2025 roku, czyli w ramach zakupu lub leasingu finansowego.
Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy chcą zachować korzystniejsze limity, powinni podjąć decyzje inwestycyjne jeszcze w 2025 roku.
Jak przygotować się do zmian limitów podatkowych od 2026 roku?
Przedsiębiorcy powinni już teraz zaplanować działania, które pozwolą zoptymalizować koszty związane z użytkowaniem samochodów firmowych po 1 stycznia 2026 roku.
W praktyce warto:
- przeanalizować aktualne umowy leasingu, najmu i dzierżawy,
- rozważyć wcześniejszy zakup pojazdu lub leasing finansowy, aby zachować dotychczasowe limity,
- skonsultować się z doradcą podatkowym, który pomoże obliczyć skutki nowych zasad i przygotować się na zmiany.
Dzięki temu można uniknąć wyższych kosztów podatkowych po 2026 roku i dopasować politykę flotową firmy do nowych przepisów.
Zmiany w limitach podatkowych dla samochodów od 2026 r. – co muszą wiedzieć firmy
Nowe przepisy podatkowe od 1 stycznia 2026 roku wprowadzają bardziej restrykcyjne limity dla samochodów spalinowych oraz preferencje dla aut elektrycznych i wodorowych.
Dla firm oznacza to konieczność zmiany strategii finansowania floty oraz przemyślenia decyzji o leasingu lub zakupie pojazdu jeszcze przed wejściem w życie nowych zasad.
Warto zapamiętać, że:
- nie będzie okresu przejściowego,
- umowy zawarte przed 2026 r. również będą objęte nowymi limitami,
- decyzje zakupowe i leasingowe warto podjąć do końca 2025 r.
Wnioski dla przedsiębiorców – istotne liczby i fakty
Nowe limity od 1 stycznia 2026 r.:
- 225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe
- 150 000 zł – emisja CO₂ < 50 g/km (pojazdy, które emitują mniej niż 50 gramów dwutlenku węgla (CO₂) na każdy przejechany kilometr)
- 100 000 zł – pozostałe samochody spalinowe
Leasingi i najmy sprzed 2026 r. nie zachowają starych limitów.
Brak okresu przejściowego – nowe zasady obowiązują wszystkich od 2026 r.
Dotychczasowe limity tylko dla aut wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r.
Potrzebujesz pomocy w analizie kosztów leasingu i amortyzacji po zmianach 2026?
Skontaktuj się z zespołem Ulissesa – przygotujemy dla Ciebie indywidualne kalkulacje i pomożemy dobrać najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe przed wejściem w życie nowych przepisów.