W rozmowach z naszymi klientami często zauważamy, że limity odliczeń kosztów dla samochodów osobowych znacząco odbiegają od ich cen rynkowych i wymagają podwyższenia. Tymczasem przepisy wprowadzone w ramach tzw. Polskiego Ładu, które nie zostały zmienione w nowej politycznej rzeczywistości, zaczną obowiązywać od 2026 roku.
Ministerstwo Finansów potwierdziło, że od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe zasady rozliczania kosztów związanych z samochodami firmowymi. Zmiany obejmują zarówno amortyzację, jak i leasing i wynikają z ustawy uchwalonej w grudniu 2021 r. Co ważne, resort finansów nie planuje nowelizacji przepisów ani wprowadzenia dodatkowych regulacji przejściowych.
Jakie będą nowe limity odliczeń kosztów dla samochodów osobowych?
Zgodnie z ustawą, odpisy amortyzacyjne oraz część kapitałowa rat leasingowych będą mogły być zaliczane do kosztów podatkowych tylko do określonych wartości:
225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe
150 000 zł – samochody spalinowe emitujące mniej niż 50 g CO₂/km (głównie hybrydy plug-in)
100 000 zł – pozostałe samochody spalinowe
Oznacza to, że dotychczasowy limit 150 000 zł dla samochodów spalinowych zostanie obniżony do 100 000 zł, co znacząco ograniczy możliwości optymalizacji podatkowej przy zakupie lub leasingu pojazdów.
Jak nowe limity podatkowe wpłyną na przedsiębiorców?
Eksperci zwracają uwagę, że nowe przepisy mogą być szczególnie dotkliwe z kilku powodów:
- Średnia cena nowego samochodu osobowego już w 2024 r. przekroczyła 180 000 zł, więc nowy limit 100 000 zł obejmie większość pojazdów dostępnych na rynku.
- Restrykcyjny próg emisji CO₂ (50 g/km) sprawi, że niewiele samochodów będzie kwalifikować się do korzystniejszego limitu 150 000 zł, głównie najdroższe hybrydy plug-in.
- Brak przepisów przejściowych w przypadku leasingu może powodować spory z fiskusem – nie wiadomo, jak będą traktowane umowy zawarte przed 2026 r.
Dlaczego warto kupić lub wziąć w leasing samochód firmowy jeszcze w 2025 r.?
Obecnie obowiązują limity 150 000 zł dla samochodów spalinowych i 225 000 zł dla elektrycznych i wodorowych. Pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r. zachowają te korzystniejsze zasady rozliczeń.
Oznacza to, że 2025 rok jest ostatnią szansą na zakup lub leasing samochodu na obecnych zasadach. Przedsiębiorcy planujący wymianę lub rozbudowę floty powinni rozważyć decyzje jeszcze przed końcem 2025 r., aby uniknąć ograniczeń podatkowych i móc pełniej rozliczać koszty.
Co oznaczają nowe limity podatkowe dla firm w 2026 r.?
Zmiana limitów amortyzacyjnych i leasingowych od 2026 r. wspiera pojazdy niskoemisyjne, jednak w praktyce jej skuteczność może być ograniczona. Wysokie ceny hybryd plug-in i samochodów elektrycznych sprawiają, że większość firm nie będzie mogła w pełni skorzystać z nowych, wyższych limitów.
Dla przedsiębiorców ważne jest, że od 2026 r. większość samochodów spalinowych będzie objęta limitem 100 000 zł, czyli znacznie niższym niż obecnie. Warto więc już teraz zaplanować zakupy i wykorzystać obowiązujące, korzystniejsze zasady.
Jeżeli chcesz omówić, jak te zmiany wpłyną na Twoją firmę i jakie działania warto podjąć przed końcem 2025 roku – zachęcamy do kontaktu z naszym biurem Ulisses.